Vladislav Lalić – regionalni direktor za razvoj kompanije IKEA za jugoistočnu Evropu

0
Vladislav Lalić

Vladislav Lalić – regionalni direktor za razvoj kompanije IKEA za jugoistočnu Evropu

„Sada smo fokusirani na otvaranje prve robne kuće u Beogradu. Dugoročno gledano, razmišljamo o pokrivanju i drugih većih gradova našom maloprodajnom mrežom, ali pažljivo posmatramo promene načina na koji građani sada kupuju.“

Regionalni direktor za razvoj kompanije IKEA za jugoistočnu Evropu, Vladislav Lalić, govori o dolasku kompanije IKEA na srpsko tržište, saradnji sa domaćim proizvođačima i načinu na koji IKEA planira da priđe kupcima u Srbiji.

Najave ulaska kompanije IKEA na srpsko tržište traju već godinama. Šta je bila najveća prepreka ulasku na tržište i kako je prevaziđena?

Dolazak kompanije IKEA u Srbiju trajao je nešto duže od očekivanog ponajpre zbog administrativno pravnih prepreka, čije je rešavanje zahvaljujući odlučnosti ove administracije ubrzalo dolazak kompanije na tržište.

Treba podsetiti da je IKEA još početkom devedesetih godina počela poslovanje u našoj zemlji, manjom prodajnom radnjom koja se nalazila kod Hayatt hotela, ali je ubrzo zatvorena zbog poznatih istorijskih događaja na ovim prostorima. Sa stabilizacijom situacije u regionu i početkom tranzicije , i mi smo osetili da je vreme da Srbiju ponovo uključimo u globalnu mrežu od 47 zemalja u kojima IKEA ima poslovne operacije.

Prve investicije Vaše kompanije predviđaju otvaranje robnih kuća u Beogradu. Koji bi drugi grad u Srbiji mogao da dobije IKEA robnu kuću?

Sada smo fokusirani na otvaranje prve robne kuće u Beogradu. Dugoročno gledano, razmišljamo o pokrivanju i drugih većih gradova našom maloprodajnom mrežom, ali pažljivo posmatramo promene načina na koji građani sada kupuju. Preduslov za realizaciju i razvoj novih projekata je procena tržišta i navika potrošača. Pored toga u fokusu nam je i razvoj online kupovine, koja je u svetu najzastupljeniji način, dok u Srbiji od nedavno doživljava ekspanziju.

IKEA razmišlja da uz robnu kuću u Bubanj potoku bude izgrađen i retail park. Da li bi samostalno finansirali park ili u saradnji sa nekim partnerom i da li bi uz Ikeu na srpsko trzište mogao da uđe poznati modni brend, trgovinski lanac ili restoran brze hrane?

IKEA je na lokaciji Bubanj potok kupila više zemljišta nego što joj je potrebno za samu robnu kuću. Ukoliko analize pokažu da koncept retail park-a ima smisla i da bi građani pozitivno reagovali na dalji komercijalni razvoj tog dela grada, IKEA je spremna da pristupi realizaciji tog koncepta. Dosadasnje indicije ukazuju na znacajni potencijal u ovom segmentu trzista I mi sa optimizmom gledamo na sledece korake. 

IKEA kolica za kupovinu

IKEA kolica za kupovinu

Da li kompanija IKEA već sada razmišlja o uvođenju direktne autobuske linije do buduće robne kuće u Bubanj potoku?

Lokacija na kojoj će biti robna kuća sama po sebi ograničava naše potrošače kada je izbor prevoznog sredstva u pitanju. Koliko smo upoznati grad Beograd razmatra mogućnost proširivanje redovnih autobuskih trasa tako da je vrlo verovatno da će građani do IKEA robne kuće moći da dođu i gradskim prevozom. Sa nasim partnerima na nivou Grada Beograda radimo na ovom vaznom pitanju I uvereni smo da ćemo zajednički doći do u resenja kojć ce biti na dobrobit nasih potrosaca kao I lokalne zajednice.

Za sada postoji samo jedan proizvođač iz Srbije koji isporučuje proizvode IKEA kompaniji. Da li mislite da će se stvari na tom polju promeniti u narednom periodu i da li već sada imate kontakte i sa drugim proizvođačima koji bi mogli da zadovolje IKEA standarde?

Kompanija IKEA od osnivanja kancelarije u Beogradu kojom pokriva region jugoistočne Evrope, ulaže konstantne napore da uključi što više dobavljača u svoj proces nabavke. U ovom trenutku iz Srbije imamo saradnju sa jednim dobavljačem i time mi nismo zadovoljni. Naše kolege svakodnevno obavljaju razgovore sa potencijalnim dobavljačima u nastojanju da taj broj povećamo.

IKEA traži dobavljače ne samo za buduću robnu kuću u Beogradu, već svaki naš dobavljač mora imati dovoljno kapaciteta da snadbeva globalni lanac od 365 robnih kuća. Ukoliko proizvođači mogu da zadovolje uslove količine, kvaliteta, cena, fer odnosa i poštovanja svih zakona prema svojim zaposlenima i državi, poželjan su partner. Koristim ovu priliku da pozovem sve zainteresovane preduzetnike da nas kontaktiraju kako bi zajednicki razmotrili mogucnosti potencijalne saradnje.

Srpski potrošači imaju jako loše iskustvo kada su garancija, rokovi i njihovo poštovanje u pitanju. Nedavno ste spomenuli da će srpski potrošači dobijati garanciju na IKEA proizvode kupljene u IKEA robnoj kući do 25 godina. Iz Vašeg iskustva, da li na kupce više utiče popularnost IKEA brenda ili garancija koja se nudi zu provizvode prilikom odluke da kupuju u IKEI? Ili se to ne može razdvojiti od ukupne usluge ka kupcu I cena koje se nude u IKEI?

Osnovni principi naše politike odnosa sa kupcima temelje se na transparentnosti, fer i iskrenom odnosu sa potrošačima i posvećenosti obezbeđivanju što većeg stepena zaštite potrošača, koji često ide dalje od onog stepena propisanog zakonom. IKEA asortiman ima 9.500 hiljada proizvoda. Svi proizvodi su dostupni u robnim kućama i na licu mesta je moguće pogledati i isprobati proizvod. Za neke proizvode, kao što su madraci, imamo i dodatne pogodnosti, tj. moguće je proizvod testirati kod kuće i ako vam se ne dopada ili nije udoban možete ga vratiti.

Generalno svi proizvodi imaju velikodušne rokove za povraćaj proizvoda, od 2 pa i do 25 godina, a našim kupcima je na raspolaganju tzv. Stalna bioblioteka rezervnih delova u robnih kućama, u kojoj mogu dobiti odmah i na licu mesta manje delove nameštaja koje su izgubili ili oštetili. Ono na šta smo naročito ponosni je otvorena komunikacija, gde mi stalno i proaktivno obaveštavamo kupce o njihovim pravima i podstičemo ih da ih koriste. Što se tiče bezbednosti proizvoda, ta oblast nam je posebno važna, i imamo nultu toleranciju na proizvode koje su opasni po život, zdravlje i imovinu.

Kako vidite IKEU u Srbiji za 10 godina?

Vidim je kao kompaniju koja raste uz svoje potrošače i inspiriše ih da se još više posvete uređenju doma, zahvaljujući moderno dizajniranim i funkcionalnim rešenjima pristupačnim za najveći broj građana. Takođe je vidim kao uspesnu kompaniju, koja siri ne samo svoju prodajnu vec I proizvodnu mrezu po Srbiji I regionu, koja je fer I korektan poslodovac, koja svoj odnos sa zaposlenima bazira na svojim vrednostima i korporativnoj kulturi I koja svima koji rade u IKEA-I nudi velike mogucnosti licnog i profesionalnog razvoja.

Autor: Žarko Grozdanić

Podelite:

Ostavite odgovor